DB V80 004    Modellbahn Manufaktur Sebnitz   kat.sz.: 05040

2008 őszén debütált ez az igen helyes formájú mozdony. Ráadásul nem a megszokott Tillig által jegyezve, hanem a TT-s körökben csak "kistillignek" becézett Michael Tillig féle manufaktúra prezentálásával. Szükség volt már rá, hiszen a nagy gyártó rengeteg Ep4-es járművet tart a kínálatban és legendás állomása a korszaknak, sőt a német dízelmozdonyépítésnek is  ez a gép.

Karl Rögner felvételén látható, hogy a modellnek nincs szégyenkezni valója. Arányaiban, színeiben egy tökéletes leképzést kaphattunk.

1952-őt írunk és nagyban zajlik a német dízelesítési program. Számos hajtási megoldást tesztelnek és az úttörőnek számító V3201 dízel-levegőnyomásos meghajtású, majd a dízel-hidraulikus V140-es és a dízel-elektromos V188-asok után beérik az elsőként kardán erőátvitellel rendelkező, dízel-hidraulikus V80-as terve.

Sajnos csak 10 darab készült ezekből a "porszívókból", mert a Bundesbahn jobbnak látta, ha a V100-as altípusait fejlesztik tovább, a mellékvonali és tolató suolgálatokhoz.

Egyébként a mozdony technikai előfutára a V160-as és V200-as gépeknek.

 

 

Csupán technikai érdekesség ez az együttállás Armin Krischok felvételén.

 

 

Vegyük szemügyre közelebbről ezt a kis gyöngyszemet. Látva az eredeti fotót, szinte természetesnek vesszük, hogy a modellen is a megfelelő helyein vannak az apró feliratok, adatok. Súlytábla, állomáshely, revíziós dátumok, mind tisztán kivehetők. A főkeret fémből készült, remekül illeszkedik a műanyag alkatrészekkel. Ügyeltek a géptér világításáért szolgála üvegablakok fogantyúira is. Szép munka.

 

 

Végre egy modell, melyen bátran megjelenik a gyártó, a Krauss-Maffei emblémája is. A finom rácsozat, a pontos tamponozások és a karosszéria apróbb elemei is az igényes modellek sorába emeli a kis jószágot.

 

 

Egyedüli hátrányként a vezérállás elnagyoltságát emelném ki. Rendben, hogy a Bühler motor, a kihajtások és a lendítősúly nagy tömeget foglal a kasztni alatt, de azért mégis, egy-két imitált alkatrésszel fel lehetett volna dobni a mozdonybelsőt.

 

 

Természetesen teljes értékű világítása van a modellnek. Előre három pontos, meleg-fehér, hátra vörös LED adja a világítást, mely menetiránytól függően változik. A furatok a rengeteg apró kiegészítőnek mutatják a végső helyet. Már az is megszokott, hogy a filigrán, új Tillig-kapcsolót kapta  a modell.

 

 

Még egy apróság: a tetőszellőző rácsa is remek darab, passzol a modell többi finomságához.

Minden tengely hajtott, a belsőkön átlós gumigyűrűket találunk. Csendes és kiegyensúlyozott járása van. A vonóerő még 6-8 db. Reko vagonnál sem csökkent.

A negyedik korszakban számos vontatmánya lehetett, sőt még a kései Ep3-as kocsik is mögé kapcsolhatók. Szettben kapható pár Silberlinge-vel.

 

A modellt Peter Dostal barátom, izgalmas csomagjában találtam.